Viering van 150 jaar Duitse Reddingmaatschappij in Bremerhaven

Datum: 

maandag 25 mei 2015 tot zondag 7 juni 2015

Publicatiedatum: 

maandag 14 september 2015

Bron: 

Foto’s: DGzRS en Piet Rollingswier.

logo DGzRS150 Jahre Seenotretter Van 28 mei t/m 1 juni 2015 vierde de Deutsche Gesellschaft zur Rettung Schiffbrüchiger (DGzRS) haar 150-jarig bestaan met feestelijkheden langs de Weser, van Bremerhaven tot Bremen.
Voor het feest waren vertegenwoordigers van de reddingmaatschappijen rond de Noordzee en de Oostzee uitgenodigd.
De Nederlandse afvaardiging bestond uit 19 boten. Deels nog actief in dienst bij de KNRM, deels oudgedienden.

Met de ‘NH1816’ en de ‘Dorus Rijkers’, waren de nieuwste en oudste reddingboot van Nederland aanwezig in Bremerhaven om ‘150 Jahre Seenotrettung’ mee te vieren.
Dorus Rijkers op wegIn totaal namen ruim 50 reddingboten, uit Denemarken, Duitsland, Engeland, Finland, Frankrijk, Nederland, Noorwegen, Polen en Zweden, deel aan de festiviteiten die, wat de reddingboten betreft, plaatsvonden in de Neuer Hafen van Bremerhaven.
‘De Zeemanspot’ escorteerde de ‘Dorus Rijkers’ tijdens de reis van Den Helder naar Bremerhaven en terug. De ‘Javazee’ maakte de reis op vol vermogen waardoor deze zonder tussenstop kon worden gemaakt.

In de weken, voorafgaand aan de reis naar Bremerhaven, was hard gewerkt aan de 92 jaar oude motorreddingboot ‘Dorus Rijkers’ om de lange reis te kunnen maken. Onder andere werden door leerlingen van het Bouw- en Hout College uit Amsterdam de kooien in het voorverblijf aangebracht.

Op 25 mei 2015 werden de ‘Dorus Rijkers’ en ‘De Zeemanspot’ van de ligplaats bij het Nationaal Reddingmuseum Dorus Rijkers verhaald naar de buitenhaven en op dinsdag 26 mei, om 06.00 uur, begonnen de boten aan hun reis naar Bremerhaven, met als tussenstop het Duitse Waddeneiland Borkum.

De reis langs de Nederlandse Waddeneilanden verliep voorspoedig bij een ZW-wind (4-6 Bft) en om 20.00 uur werd afgemeerd in Burkina-haven van Borkum, naast het operationele redding-vaartuig van Borkum.
De bemanningen konden daarbij gebruik maken van de faciliteiten van het reddingstation.

Vooraf was besloten een rustdag op Borkum te nemen. Op donderdag 28 mei, om 06.00 uur, werd de reis vervolgd en om 20.00 uur meerden de boten af in de ‘Neuer Hafen’ van Bremerhaven.
Diezelfde avond werden alle Nederlandse bootbemanningen door de KNRM uitgenodigd voor een feestelijk diner in het ‘Klimaatgebouw’.

poster met 28 foto's en Duitse en Nederlandse wimpel

Gauck tekent, diverse mensen kijken toe

De feestelijkheden

Vrijdag 29 mei 2015

Op de kade, waar de ‘Dorus Rijkers’, ‘De Zeemanspot’ en ‘Javazee lagen afgemeerd, werd het spandoek waarop het verhaal over de levensloop van de ‘Dorus Rijkers’, doormiddel van tekst en beeld is weergegeven, opgesteld. Een reportage vanaf de bouw in Hemelingen bij Bremen in 1923, tot de proefvaart in 2014.

boot op plein temidden van veel mensen Om 14.00 uur werd het startsein voor de feestelijkheden gegeven in het Bremer stadhuis. Daar ondertekende Bondspresident en DGzRS-beschermheer Joachim Gauck de feestakte voor de viering van 150 jaar Seenotrettung.
Om 16.00 uur doopte Daniela Schadt, de levensgezellin van de Bondspresident, op het Marktplein van Bremen de nieuwe reddingboot SRB 65 met de naam ‘Heinrich Wuppesahl’.

Parade of Sail

Zaterdag 30 mei 2015

Voorafgaand aan de grote ‘Parade of Sail’ op de Weser, doopte Karin Fahrenschon, echtgenote van de voorzitter van de Deutsche Sparkasse en hoofdsponsor, de SRB 35 ‘Ernst Meier Hedde’. Die nieuwe reddingboot voerde de vloot van ruim 50 reddingboten aan. Afgevaardigden uit een groot aantal Europese landen, bestaande uit oude en nieuwe schepen. Groot en klein en met een grote variatie in bouwvorm.

reddingsboten uit aanwezige landen achter elkaar

 

boten vlak langs de kade vol bezoekers in de haven Het was een imposant gezicht, al die schepen in kiellinie. Met grote publieke belangstelling vanaf de wal. Leuk was het, dat de ‘Dorus Rijkers’ tijdens het schutten, terug naar de Nieuwe Haven naast de ‘NH1816’, de nieuwste aanwinst van de KNRM lag afgemeerd: met recht oud en nieuw.
Met de ‘Dorus Rijkers’ en de NH1816 werd de ontwikkeling in Nederlandse reddingbootbouw getoond.

‘Open Schip’ als afronding van de festiviteiten

Zondag 31 mei 2015

Op de laatste dag van de festiviteitenwerd ‘Open Schip’ gehouden. Hiervan werd volop gebruik gemaakt. Ook voor de boten van het Helders Historische Reddingboten Collectief was volop belangstelling.

achtersteven van van de Dorus Rijkersgezellige drukte aan walde DR met bezoekersEén van de bezoekers was Tamara Dramberg, vertegenwoordigster van de Lürssen Werf, de rechtsopvolger van de Rolandwerft in Hemelingen, waar de ‘Dorus Rijkers werd gebouwd in 1923.
Tijdens de ’Open Schip’-dag werden onder andere reddingoperaties gehouden, waaraan ook Nederlandse boten deelnamen.

De speciaal voor dit bezoek ingekochte ‘Dorus Rijkers’-T-shirts, waren in een mum van tijd verkocht.

De bemanningen hadden volop werk om de bezoekers te informeren over alle ins-and-outs van de historische reddingboten uit Den Helder. De bezoekers lieten zich, met donaties, niet onbetuigd.

enkele mensen in het water, reddingsboot komt er aan

3 boten

Maandag 1 juni 2015

De terugreis zou volgens plan op 1 juni worden ondernomen. Door de slechte weersverwachting werd besloten het vertrek uit te stellen tot woensdagochtend.
De bemanning maakte van de gelegenheid gebruik om de culturele bagage wat uit te breiden door het bezoeken van het Historisch Museum, het Scheepvaartmuseum en het Deutsches Auswanderer Haus.

Uiteindelijk vertrokken de ‘Dorus Rijkers’ en ‘De Zeemanspot’ op donderdagochtend 4 juni om 06.00 uur. Evenals op de heenreis werd Borkum als tussenstop aangedaan.
Op vrijdag 5 juni om 06.00 uur werd begonnen aan het laatste traject van de reis, in de verwachting nog diezelfde dag om ca 20.00 uur, in Den Helder aan te komen.
De weersomstandigheden gooiden echter roet in het eten, want vlak voordat het Molengat werd verkend, kwamen de boten, als gevolg van een frontpassage, in zware onweersbuien terecht, waarop werd besloten van koers te veranderen en voor het Schulpengat te gaan.
Dit betekende een aantal uren omvaren, waardoor pas om 01.30 uur, op zaterdagochtend bij het Schipperscafé kon worden afgemeerd.
Het thuisfront was tijdig op de hoogte gebracht van de ontwikkelingen. Daardoor stonden de dames reeds aan de kant om hun vermoeide echtgenoten op te vangen.
Het was al met al een mooie en geslaagde reis.

De reis werd mede mogelijk gemaakt door donaties van de DGzRS, de KNRM, De Boer Staal BV (Uitgeest) en de Burg Groep BV (Heerhugowaard).

Meer artikelen: